در جریان آشوب‌های اخیر در کشور نقش دولت‌های متخاصم خارجی انکارناپذیر است. از میزبانی جریانات برانداز تا پروپاگاندای رسانه‌ای و حمایت‌های سیاسی، امنیتی، مالی و تبلیغاتی از جریانات اغتشاشگر. اما واکنش ایران به این مداخلات باید چگونه باشد؟
کد خبر: ۱۳۸۳۷۷۰

حسن لاسجردی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره نحوه برخورد و مواجه جمهوری اسلامی با کشورهایی که در جریان اغتشاشات اخیر موضع منفی علیه ایران گرفتند تصریح کرد: در رابطه با مسائل مختلف آیین دیپلماتیک نسبت به موضوعات چالشی و نحوه برخورد با اقدامات سایر کشورها علیه کشور دیگری ترتیبات متفاوتی را می‌توان در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در گام اول مثل روال گذشته کشوری که مورد تخاصم واقع شده می تواند با یادداشت اعتراضی و همچنین احضار سفیر مراتب نارضایتی خود را در قبال اقدامات و رفتارهای کشور مقابل اعلام کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در عین حال خاطرنشان کرد: شرایط با توجه با وقوع اغتشاشات اخیر در کشور متفاوت است چون در این رخدادها موضوع بسته به نقش آ‌فرینی و عوامل مداخله گرایانه دولت های مقابل است. در این حوزه ممکن است نیروهای امنیتی به این نتیجه برسند که عوامل سفارتخانه کشور مزبور حتی برای تدوام اغتشاشات از ابزار و لوازمی استفاده کرده باشند که عملا باعث تشدید آشوب های شده است. در چنین شرایطی سطح برخورد ممکن است از مراتب یادداشت اعتراضی و احضار سفیر هم بالاتر رود و در چنین شرایطی این ذهنیت شکل خواهد گرفت که نوع برخورد کشور مقابل و متخاصم به روابط دو کشور خلل وارد کرده است. از یاد نبریم که در روابط بین المللی تعاملات باید در سطحی قرار بگیرد که روابط با کشور دیگر هزینه‌ای برای طرف مقابل نداشته باشد.

لاسجردی با اشاره به حوادث و آشوب های اخیر و تاثیرگذاری برای از کشورها در فرایند تحولات در ایران گفت: به طور مشخص انگلیس،‌ آلمان و فرانسه در فضای ملتهب ایران به اظهارنظرها و اقداماتی روی آوردند که به نوعی مداخله در امور داخلی ایران محسوب می شود و بهانه آنها برای ورود به مسائل جمهوری اسلامی هم تاکید بر مباحث حقوق بشری است. این در حالی است که اساسا موضوع حقوق بشر و حساسیتی که اروپاییان مدعی به رعایت آنها در این حوزه هستند با تفاسیر و برداشت‌ها ما در برخی از حوزه ها ممکن است متفاوت باشد.

این کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: به عنوان نمونه در برخی از حوزه ها مثل نحوه برخورد با مهاجران، آوارگان،‌ رنگین پوستان و ... غرب رفتاری در پیش گرفته که با معیارهای ما در حوزه حقوق بشر منافات دارد اما صرفا به استناد این برداشت ها جمهوری اسلامی هیچگاه در این حوزه ها مداخله نکرده است.

لاسجردی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک فهم مشترک در حوزه حقوق بشر و با توجه به محورهایی که اروپا در عرصه مد نظر دارد معقتدم باید با سایر کشورها منطقه به یک همگرایی برسیم و در مقابله خواسته های غرب در این حوزه ایستادگی کنیم تا موضوع رعایت حقوق بشر در کشورهای منطقه به دستاویزی برای سوء استفاده اروپاییان منجر نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها